הדרכת עובדים בנושא נגישות ומתן שירות שוויוני היא חלק חשוב בהטמעת תרבות הנגישות בארגונים השונים.
מטרתה העיקרית היא להקנות לעובדים את הידע והכלים הדרושים כדי לאפשר לאנשים עם מוגבלות גישה שווה לשירותים.
תקנות נגישות לשירות, ובפרט תקנה 89, מסדירות את הדרישות לאישור תכניות ההדרכה בתחום זה.
על פי התקנות, כל ארגון המחויב בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות נדרש להכין תכנית הדרכה בנושא נגישות לשירות.
תכנית זו צריכה לכלול רכיבים כמו הכרת חובות הארגון על פי החוק, הכשרת העובדים בנוגע למוגבלויות השונות, הקניית כלים להתאמת השירות למוגבלויות ספציפיות, ופיתוח תודעת שירות שוויונית ומכילה.
ארגון המעסיק פחות מ-25 עובדים, ידריך את העובדים באמצעות הדרכה פרונטלית או באמצעות דפוס ו/או אמצעים דיגיטליים.
ארגון המעסיק יותר מ-25 עובדים או נושאי משרה חייב להדריך את עובדיו ואת הממונים הישירים עליהם בכל אלה: התנסות חווייתית, סרטוני הדרכה או לומדה, הדרכה פרטנית לעובד לגבי הפעלת אמצעי עזר.
תוכנית ההדרכה של הארגון חייבת לעבור אישור של מורשה לנגישות השירות.
לאחר גיבוש תכנית ההדרכה, מורשה לנגישות השירות יבצע בחינה מקצועית של התכנית ובדיקה האם היא אכן עונה על הדרישות שבתקנות.
בין היתר, הוא יבחן את התאמתה לאופי וסוג השירות שהארגון מעניק, את הכיסוי שלה לטווח המוגבלויות הרלוונטיות, ואת התייחסותה לסוגיות כמו התאמות סבירות, נגישות במתקנים ותקשורת נגישה.
לאחר האישור הראשוני, על הארגון לדווח באופן שוטף על יישום תכנית ההדרכה ולקבל אישור מחודש להמשך הפעלתה או לעדכונה, בהתאם לצרכים המשתנים.
עוד, על הארגון לבצע רישום של העובדים אשר הודרכו והוכשרו והמועד בו עברו את ההכשרה או ההדרכה.
חשוב לציין שאי-יישום תכנית ההדרכה או פעולה שלא על פיה, עלולים להוות עילה להטלת עיצומים כספיים מצד הרגולטור.
תוכניות הדרכה מוסדרות ומאושרות מבטיחות רמה נאותה של הכשרה בנושא הנגישות לשירות והטמעה של תרבות ארגונית מכילה.
הן מאפשרות לעובדים להפנים את הצרכים המיוחדים ולתת מענה הולם, תוך יצירת חוויית שירות איכותית לכלל האוכלוסיות.
במקביל, הן מסייעות בהגנה על זכויות האדם של אנשים עם מוגבלות ומונעות אפליה וחסמים בקבלת שירותים.
בסופו של דבר, קיום הדרכות נגישות שיטתיות ומוסדרות תורם להגברת המודעות ולקידום תפיסה של הכלה חברתית ושוויון הזדמנויות.
דרך הקניית ידע והרגלי עבודה מתאימים, הן הופכות את השירות הנגיש והשוויוני לנורמה מקצועית וערכית בקרב ארגונים ועובדים כאחד.