תקנה 86 לתקנות הנגישות מתייחסת לחובת ספק השירות לאפשר נגישות חלופית במקרים בהם השירות אינו נגיש.
זוהי תקנה חשובה שנועדה להבטיח שכל אדם, ללא קשר למוגבלות, יוכל ליהנות משירות זה או אחר.
נגישות חלופית היא אספקת השירות בדרך חלופית המתאימה לאדם עם מוגבלות או בדרך שתאפשר לו להשתמש בשירות או ליהנות ממנו, כאשר קיים פטור מלא או חלקי מביצוע התאמת נגישות.
כלומר, על ספק השירות לחשוב על דרכים יצירתיות לאפשר גישה לשירות עבור לקוחות עם מוגבלויות שונות.
דוגמאות לנגישות חלופית יכולות לכלול:
- מתן הסבר אישי ומפורט על השירות עבור אדם עם מוגבלות שכלית.
- הקראה של טקסט כתוב עבור אדם עיוור או כבד ראייה.
- צירוף טקסט PDF להרצאה מוקלטת עבור אדם חרש או כבד שמיעה
- מציאת נתיב נגיש עבור אדם עם מוגבלות פיזית לגשת אל נקודת השירות.
חשוב לציין שתקנה 86 קובעת כי הנגישות החלופית תינתן כאשר היא מבטיחה את מתן השירות לאנשים עם מוגבלות באופן בטוח, נוח, מכובד ועצמאי ככל האפשר ואינה מהווה נטל כבד מדי או שגורמת לשינוי יסודי במהות השירות.
מורשה לנגישות שירות או מורשה לנגישות מבנים תשתיות וסביבה מוסמכים לתת אישור להתאמות נגישות חלופיות עבור נציבות שוויון זכויות אנשים עם מוגבלות.
תקנה זו ממחישה את החשיבות שמייחס המחוקק לנגישות השירותים לכלל האוכלוסייה, תוך התחשבות בצרכים המיוחדים של אנשים עם מוגבלויות שונות.
כך, גם כאשר לגוף יש פטור מלא או חלקי מהתאמת נגישות, חובה עליו לבחון חלופות להנגשת השירות לאנשים עם מוגבלות ולתת אותם.